Friday, September 16, 2005

Kisah Bapak

Aku dapat email dari abang aku yang tua tu yang memang suka forward mengforward. Dapat satu yang sangat menyayat hati. Entahlah. Teringatkan arwah ayah aku, sesakit sakit dia, dia meninggal dengan kitorang kat keliling dia. Syukur kepada Allah. Tapi kalau citer yang abang aku forward ni, memang sedih.

2-3 hari lepas merdeka hari tu, ada abang kerja forensik ni dapat call pasal possible murder case. Pasal ada bau busuk datang dari rumah ni. Tapi bila pegi takde signs of struggle tapi for sure ada bau mayat busuk emitting from the house. Pecah masuk, tengok ada mayat atas couch buruk dah kena hurung dek langau. Dah bertukar warna, muka dah hancur. Gambar dia, Masyaallah. Tak sanggup membayangkan orang yang kau sayang jadi macam tu. Nasib baik aku pernah tengok cerita National Geographic pasal Body Farm (but that's another story)

Pastu siasat punya siasat, pakcik ni dah berumur pertengahan 70an dah. Ada 5 anak dan isteri. Masa hari merdeka tu, anak dia balik, ambik mak dia bawak jalan jalan kat KL. Bapak tak ikut. Tup tup, pasal sakit, bapak expire atas couch buruk tu. Tau tau sampai lah bau tersebar kat sekitar rumah. Polis datang, dah berulat rulat. Macam beras kena tabur atas mayat dek banyaknya. Bungkus, bawak pegi bilik mayat spital.

Panggil anak anak nak cam body, sorang pun tak sanggup kecuali si bongsu dengan husband dia yang last last pengsan menengokkan mayat ayah yang begitu menyedihkan.

Orang kata yang terjadi tu pasti ada sebab dan hikmah disebaliknya. Manalah tau si arwah bapak ni dulu ada buat salah ke apa ke, mati dalam keadaan sunyi dan sendirian pastu dengan cara yang menyedihkan. Tapikan... anak yang berlima tu, kenapa sanggup neglect bapak yang nyata tua sengsorang macam tu? Aku doa aku tak jadi macam anak anak arwah ni.

Ayat 10 orang anak mak ayah boleh jaga, tapi belum tentu 10 orang anak boleh jaga mak ayah tu sentiasa aku pegang. Tu pasal bila ada apa apa melibatkan mak aku, aku memang sensitif. Kalau boleh aku nak jaga dia sebaik boleh. Janji aku dalam hati takkan tinggalkan dia sendiri. So, tak kesah aku pegi mana aku akan bawak dia sekali.

Maka, sayangilah ibu bapa kita. Tak kesahlah tak best macam mana pun diorang. Hidup nikmat kat dunia ni tak mungkin kita kecapi tanpa diorang. Sayang sayangkanlah yang masih ada, doa-doakanlah yang telah pergi.

Selamat Malam.

No comments:

Post a Comment