Sunday, May 3, 2009

I'm BACK!

Akhirnya aku membeli sebuah computer - or someone mentioned, computer parts to make a computer which is assembled by the shop owner himself, bless his soul.

Computer ini yang aku hendak describe sebagai mediocre use berkebolehan untuk image editting tools yang agak berat. It works like wonder - pantas jugak bila pakai Adobe Photoshop. Tak meleleh darah telinga tunggu dia load, save dan sebagainya.

Aku dapat PC ni sebenarnya last week. In fact Sunday night, 11.15pm, dia sampai ke tanganku. Tukang beli? Budak kat ofis aku yang tersangat baik hatinya mengoffer body dan masa dia dan adiknya untuk membelikan computer ni pasal aku buat muka seposen kat dia dan basically begged him to get it. Pathetic or what? I know!!!! Kill me will you!

Anyway, happy 1 week with me dear computer which I have named Computer with a 'C'. Since he is the only one in the house, he can keep that name.

Nak tahu apa isi kandungan this baby? Mari bersama-sama menahan rasa benci, meluat, menyampah kepada aku yang masih lagi basking in the joy of owning a computer again finally since five years ago (Laptop for two years ago) hehe :

Processor : AMD Athlon Dual Core 2.71 GHz
Memory : Kingston DDRAM 2GB
Hardisk : Samsung Harddisk 160GB
Video : Intergrated je dulu nong, lagipun 512MB for video intergrated, OK ler tu.
Sound : Sama seperti di atas - tapi macam nak mampus install driver pasal ada problem dengan BUS driver
Media : DVD Writer Samsung
Modem : Ethernet ready, Aztech 56K - jangan gelak siot! Nanti aku dah settle masalah uangku, akan ku berpindah ke broadband.
OS : Windows XP (Ingat nak pakai Vista, tapi macam banyak songeh je, nanti dulu lah)
Monitor : Dell CRT Refurbished yang gedabak besar bas.

Itulah kisah computer aku yang boleh aku kategorikan sebagai jejaka yang boleh tahan jugak. Hensem kan computer aku? HEHE

Semalam aku pegi Mines, cari software dan apa yang patut juga modem 56 Kbps yang rupanya hampir pupus di zaman broadband ni. Aku masuk empat kedai sebelum aku jumpa dengan modem tu. Aku first masuk kat kedai komputer yang PALING BESAR SEKALI kat Mines tu. Besar gila kedai tu! Memang besar wei! Spot dia tu, kalau kat floor bawah dia adalah Giant, so imagine the massiveness of the shop. Aku pegi ler dengan yakin. Ye lah, kedai besar macam wholesale emporium takkan takde modem 56K ye dak?

How wrong I was.

Kat section Internet dia, ada macam macam modem broadband, ADSL, router, be it wireless or not. Tapi takde the puny bottom feeder/bottom of the food chain of 56 Kbps. "Kitorang takde bawak masuk modem tu," mamat tu kata bila aku tanya dah pupuskah modem 56K tu? Aku dengan tartly seraya menjawab. "Hi ih, kedai besar macam ni pun takde modem kecik tu ye!"

Selepas meninggalkan kedai yang memang best tapi takde modem yang aku nak tu, aku masuk ler dua tiga kedai lagi. Satu, satu kedai kata takde, muka aku mula bertukar menjadi muka doposen, pastu seposen, last last limasen. Setan betul. Really? Kaya betul umat kat Malaysia ni. Everyone can afford broadband that they are forgetting the small but friendly 56K modem!

Aku macam nak give up dah. Imagine, one week I was planning to get the modem since I really can't afford to get broadband now. I just got myself a computer out of my monthly salary damnit! Finally when I was executing the plan, it did not go as I expected...

Instead, I hardened my resolved, takpe banyak kedai lagi nih!

And true enough. The last shop I tried, I stood at the entrance not really sure if I should try again. The dude at the counter was damn busy with a couple of customers so I asked the other dude testing out a laptop.

"Apa? Modem 56K ah? Mau internal ka, external punya?"

Aku menarik nafas lega. Syukur kepada Tuhan yang Maha Mengetahui. Dia menunjukkan aku ke arah kedai ini yang ada product AZtech.

Dengan yakin aku mintak internal, pasal murah sket lagipun, patut senang pasang PCI chip nih. Ele, sia sia ler belajar 3.5 tahun kat UPM buat science computer kalau tak daring nak pasang chip sendiri.

Aku sempat tengok external dia punya. Kecik nak mampus skarang ni - dulu aku beli external modem AZtech ni ada macam besar eyeshadow case untuk four pallet punya besornya tapi tebal sket. Tapi skarang ni, dah sekecil ibu jari aku ni ha. Amazed gak. Tapi yang aku lagi amaze, harga dia. Internal RM23.00, external RM59.00. Internal cost less than half of the external. Go figure!

Lepas aku dah beli modem tu, singgah jap beli pirated softwares. OH GOD SAVE MY SOUL!! Note to self : Kedai tu ada mamat yang tak ler hensem tapi tinggi banget, aku punya taste gittew.

Aku beli ler bundle software yang diperlukan. OS sekali mana tau aku gatal gatal karang install install kena reformat pulak C: drive aku, mana nak cekau OS nanti kan. Microsoft office mesti, Adobe Photoshop wajib tu! Macromedia Dreamweaver Har..... Mana Macromedia Dreamweaver? Apsal dia Adobe Dreamweaver? Adobe curik ke? Wait. Last time I heard there was a court case between Adobe and Macromedia because of the interface layout issue. Adobe saying Macromedia is copying their creation. I thought Macromedia won but what happened lar.

Rupa-rupanya "The line of Macromedia products is now controlled by its former rival, Adobe Systems, which acquired Macromedia on December 3, 2005." - Wikipedia.org

So, harus aku mendapatkan Adobe formerly Macromedia Dreamweaver itu jugak. Dah beli yang perlu, balik dengan berkobar-kobar. Sempat singgah kat F.O.S beli stretchable beads necklace (LOVE IT! Its dark red!)

Balik rumah, perkara pertama ialah memasang modem, ingat ye, 3.5 years studying computer science.

But 45 minutes later, I found myself again at Mines - braving through the traffic and the impossible parking - because I cannot put the damn PCI chip in. I thought its easy install but dang! I was a sissy after all.

Kat kedai tu, I was determined that if the dude doesn't want to take the merchandise back, I would leave it there and buy the external one. But RM59! Phooey!

Tapi kat kedai tu, budak tu telah dengan deftly showed me how to put it in. I braved the traffic and the parking for nothing. I didn't see that there is indeed a space in the chip that would fit into the port.

Pendek cerita aku balik ler, pasang balik modem dengan jayanya and everything else basically resolves itself. I got myself the Microsoft Office 2007 which looks pretty radical that I have to relearned everything. Installed the Adobe Dreamweaver CS4 but not able to do so with the Photoshop but got a repalcement in another CD I have for Adobe Photoshop CS3 which is good enough. I installed Firefox, Opera browser and 1001 internet thingies. Also put the security up for my PC with Avast since the boy that bought the PC for me said is the best and I happen to have it in my bundle CD. (Kapersky is annoying). And finally this morning I resolved my sound driver issue by dowloanding and installing a patch. So my baby here is almost a whole man, haha except that if I get the memory upgrade and later the Harddisk I have been dreaming - 1 Terrabyte.

Oh gorsh, this computer talk! I can go on and on and on.

Sekarang ni aku tak dapat nak decide lagi if I want to join my friends on Facebook. Tapi aku gerunlah. There are just so many real people I know there so maybe I can decline on that. I think I passed that already. Biarlah budak budak ni knock their socks off.

2 comments:

  1. Wow wow wow wow wow wow wee wow wow!!!!!

    I can't wait to see this man in your life!!!

    Is he a shy guy or a fly guy?

    Aiseh.... Me salivating summore.

    ReplyDelete
  2. No need to join FB la. My account tu rasa macam nak padam je cuz among the friends, I also met my nightmares.

    ReplyDelete